Unrailed! on kaoottinen yhteistyömoninpeli, jossa rakennetaan rataa alati liikkuvan junan eteen. Matkalta täytyy kerätä rakentamiseen resurssit, minkä lisäksi jotkin vaunut vaativat ylläpitoa esim. jäähdytyksen muodossa.

Visuaalisesti selkeästi omantyylisensä peli on hauska ja viilattu kokemus. Tämä näkyy jopa hauskoissa ja persoonallisissa valikoissa, joissa liikutaan itse pelihahmoilla. Unrailedilla on oma identiteetti ja vahva idea, joka kantaakin sangen hyvin.
Erilaiset biomit tuovat mukavaa vaihtelua peliin ja palikkamaisista, värikkäistä grafiikoista otetaan kaikki irti. Esimerkiksi lumi hidastaa kulkemista, mutta sitä voi sulattaa. Pelin edetessä maasto vaikeutuu muutenkin, ja on entistä paremmin suunniteltava, mistä radan laittaa kulkemaan. On tasapainoteltava resurssien riittävyyden ja vaunun kulkunopeuden suhteen, sekä tietysti varottava ajamasta itseään umpikujaan.

”Kenttien” välissä päästään aina pyörähtämään asemilla, joilla junaa voi päivittää mm. rakentamaan asioita nopeammin, kulkemaan hitaammin, muuttamaan resursseja toisiksi tai valaisemaan ympäristöä yöaikaan. Yksi kätevimmistä ja usein pelastavista vaunuista on haamuvaunu, jonka läpi pääsee kulkemaan. Liian monta peliä on loppunut siihen, että kaikki radanpalat ja niiden tekemiseen tarvittava vaunu ovat jonkin kapean kohdan toisella puolella, ja kukaan ei pääse kulkemaan junan ohi.

Lisähaasteena kentissä on aina junan kuljettamisen lisäksi pientä löydettävää, joilla saa lisää ostovoimaa asemilla, sekä asemien välissä vaihtuva lisätehtävä. Tehtävät voivat olla esimerkiksi ”vain yksi pelaaja hakkaa puita” tai ”annan junan olla tulessa 10 sekuntia”. Osa on triviaaleja ja osa oikeasti hankalia.
Peliä voi pelata joko hardcore-meiningillä tai checkpointtien kanssa. Meidän porukka pelasi checkpointein, mutta nekin tuntuivat hetken perästä sangen raaoilta: checkpointteja ei suinkaan ole joka asemalla. Parin tunnin pelailun jälkeen checkpointin väli oli vaikeustason nousuun yhdistettynä sellainen, että innostus lopahti kun eteenpäin ei enää päässyt. Tässä vaiheessa tietysti käsi rehellisesti pystyyn, että omaa huonoutta.

Ehkäpä checkpointtien käyttäminen oli sittenkin virhe, sillä kentän seed generoidaan alussa, ja siitä eteenpäin pelataan siinä pelissä samaa, eli kun kuolee ja lataa checkpointin, niin edessä on sama kartta. Voi olla, että juuri tämä oli nopean turtumisen syy. Toisaalta aina alusta aloittaminenkin tuntui aika raskaalta ajatukselta, sillä alku on melko haasteetonta läpijuoksua.
Unrailed on jokseenkin koukuttava, oikealla porukalla älyttömän hauska ja ihastuttavan kaoottinen peli, jossa on yllättävän paljon pelattavaa, jos sen parissa jaksaa viettää pidemmän aikaa.