Arvostelu: coop-peli Unrailed!

Unrailed! on kaoottinen yhteistyömoninpeli, jossa rakennetaan rataa alati liikkuvan junan eteen. Matkalta täytyy kerätä rakentamiseen resurssit, minkä lisäksi jotkin vaunut vaativat ylläpitoa esim. jäähdytyksen muodossa.

Visuaalisesti selkeästi omantyylisensä peli on hauska ja viilattu kokemus. Tämä näkyy jopa hauskoissa ja persoonallisissa valikoissa, joissa liikutaan itse pelihahmoilla. Unrailedilla on oma identiteetti ja vahva idea, joka kantaakin sangen hyvin.

Erilaiset biomit tuovat mukavaa vaihtelua peliin ja palikkamaisista, värikkäistä grafiikoista otetaan kaikki irti. Esimerkiksi lumi hidastaa kulkemista, mutta sitä voi sulattaa. Pelin edetessä maasto vaikeutuu muutenkin, ja on entistä paremmin suunniteltava, mistä radan laittaa kulkemaan. On tasapainoteltava resurssien riittävyyden ja vaunun kulkunopeuden suhteen, sekä tietysti varottava ajamasta itseään umpikujaan.

”Kenttien” välissä päästään aina pyörähtämään asemilla, joilla junaa voi päivittää mm. rakentamaan asioita nopeammin, kulkemaan hitaammin, muuttamaan resursseja toisiksi tai valaisemaan ympäristöä yöaikaan. Yksi kätevimmistä ja usein pelastavista vaunuista on haamuvaunu, jonka läpi pääsee kulkemaan. Liian monta peliä on loppunut siihen, että kaikki radanpalat ja niiden tekemiseen tarvittava vaunu ovat jonkin kapean kohdan toisella puolella, ja kukaan ei pääse kulkemaan junan ohi.

Lisähaasteena kentissä on aina junan kuljettamisen lisäksi pientä löydettävää, joilla saa lisää ostovoimaa asemilla, sekä asemien välissä vaihtuva lisätehtävä. Tehtävät voivat olla esimerkiksi ”vain yksi pelaaja hakkaa puita” tai ”annan junan olla tulessa 10 sekuntia”. Osa on triviaaleja ja osa oikeasti hankalia.

Peliä voi pelata joko hardcore-meiningillä tai checkpointtien kanssa. Meidän porukka pelasi checkpointein, mutta nekin tuntuivat hetken perästä sangen raaoilta: checkpointteja ei suinkaan ole joka asemalla. Parin tunnin pelailun jälkeen checkpointin väli oli vaikeustason nousuun yhdistettynä sellainen, että innostus lopahti kun eteenpäin ei enää päässyt. Tässä vaiheessa tietysti käsi rehellisesti pystyyn, että omaa huonoutta.

Ehkäpä checkpointtien käyttäminen oli sittenkin virhe, sillä kentän seed generoidaan alussa, ja siitä eteenpäin pelataan siinä pelissä samaa, eli kun kuolee ja lataa checkpointin, niin edessä on sama kartta. Voi olla, että juuri tämä oli nopean turtumisen syy. Toisaalta aina alusta aloittaminenkin tuntui aika raskaalta ajatukselta, sillä alku on melko haasteetonta läpijuoksua.

Unrailed on jokseenkin koukuttava, oikealla porukalla älyttömän hauska ja ihastuttavan kaoottinen peli, jossa on yllättävän paljon pelattavaa, jos sen parissa jaksaa viettää pidemmän aikaa.

EA Access kesällä Steamiin – ensimmäiset pelit tulivat jo

Electronic Artsin Access-kuukausitilauspalvelu on tulossa tänä kesänä Steamiin. Muutosten jälkeen Access-tilaajat voivat pelata pelejään Steamin kautta (Origin pitää silti olla asennettuna) ja mikä parasta yhdessä niin Steam- kuin Origin-pelaajien kanssa.

Ensimmäiset reilut 25 EA-peliä ovat nyt saapuneet Steamin valikoimaan. Asiasta kerrotaan EA:n tiedotteessa. Mukana muun muassa Dragon Age: Inquisition ja Dragon Age II, Need for Speed™ Heat, Need for Speed: Rivals sekä Need for Speed (2016).

Lisätietoa Access-tilauksien muutoksista luvataan alkuperäisessä tiedotteessa kesäkuun 11. päivä EA Play Live -tapahtumassa, mutta tapahtumaa on sittemmin siirretty. Uusi päivämäärä on 18. kesäkuuta.

Lähde: VG247

VALORANT on nyt kaikkien pelattavissa ilmaiseksi

League of Legendsin tekijöiden, Riot Gamesin, odotettu CS-kilpailija Valorant on nyt julkaistu. Peli oli suljetussa betassa kevään aikana ja aiheutti puheenaiheita erikoisella avaintenjakokampanjallaan.

Beta-avaimia oli jaossa suhteellisen avokätisesti, mutta sellaisen saadakseen piti yhdistää Riot-tilinsä Twitchiin ja katsoa vähintään pari tuntia Valorant-striimejä. Sitten avain joko pätkähti palkkioksi tai ei.

Itse peliä voisi kuvailla CS:n ja Overwatchin risteytykseksi. Ydin on selkeästi lähellä CS:ää niin ampumisen kuin tavoitteiden suhteen, mutta lisäksi valittavissa on eri hahmoluokkia, joilla on omia erikoiskykyjään.

Peliin voi tutustua osoitteessa https://playvalorant.com/en-gb/.

BlizzCon 2020 on peruttu

Blizzard-faneille vuoden odotetuin tapahtuma, BlizzCon, on nyt virallisesti peruttu. Blizzard on kertonut suunnittelevansa online-tapahtumaa ensi vuoden alkupuolelle.

Viime vuonna BlizzCon järjestettiin marraskuussa, joten aivan nurkan takana tapahtuma ei tänäkään vuonna ollut, mutta ymmärrettävästi sen kokoluokan spektaakkelin järjestämisestä pitää tietää varsin ajoissa.

Koko ilmoituksen voi lukea Blizzardin sivuilta.

Let’s play Deep Rock Galactic

Tervetuloa seurailemaan, kun pistämme luottostriimajamme Wirtainin kanssa pelit tulille keskiviikkona 13.5. kello kahdeksan maissa.

Deep Rock Galactic on 1-4 pelaajan coop-räiskintä, jossa hahmon voi valita useasta hahmoluokasta. Näillä kaivoskääpiöillä sitten lähdetään räimimään proseduraalisesti generoituihin luoliin. Peli poistui Early Accessista tänään.

Deep Rock Galactic julkaistaan tällä viikolla – tule striimiin!

DRG on coop-räiskintä, jossa maksimissaan neljän pelaajan tiimi sukeltaa proseduraalisesti generoituun luolaan kaivamaan arvokkaita mineraaleja ja syöttämään monstereille lyijyä.

Peli julkaistaan keskiviikkona, joten lyömme keskiviikkoiltana Let’s playt käyntiin luottostriimaajamme Wirtainin Twitch-kanavalla. Pankaahan seuraten, niin pääsette katsomaan, mistä pelissä on kyse.

Ankh: Gods of Egypt, CMON uutuus

”Tässä valtakunnassa ei ole tilaa kuin yhdelle jumalalle!”

Ankh on jatkumoa CMONin edellisille mytologioista ammentaville peleille Blood Rage ja Rising Sun. Pelissä 2-5 pelaajaa ottavat roolit muinaisen Egyptin jumalina, ja pyrkivät syrjäyttämään muut tiellä kohti monoteismiä. Jumalilla on tietysti kullakin omat erikoiskykynsä, sekä seuraajansa, ja taistelussa vastustajan niskaan voi kylvää vaikkapa tulvan tai ruton. Jumalat pyrkivät houkuttelemaan uusia seuraajia valtaamalla uusia alueita ja pystyttämällä monumentteja. CMONille tyypilliseen tapaan pelissä on runsaasti figuureja, jotka näyttävät uskomattoman hyviltä. Suurimmat näistä, eli jumalat itse, ovat jopa kaksitoista senttiä korkeita.

CMONin aiemmat Kickstarter kampanjat olivat menestyksiä, eikä tämä tule olemaan poikkeus. Tätä kirjoittaessa kampanja on ollut käynnissä kolme päivää, ja se on kerännyt jo massiiviset 1,2 miljoonaa dollaria, eli noin 400 prosenttia tavoitteestaan.

Lähteet: Kickstarter, beastsofwar.com

Video: FFXIV:n ensimmäisessä dev diaryssa puhutaan tarinankerronnasta

Tiimi Final Fantasy XIV:n takana on päättänyt paljastaa hieman näkymää kulissien takaa. Kuusiosaiseksi suunnitellun videosarjan ensimmäinen osa, Telling a tale, on nyt julkaistu. Ääneen pääsee mm. pelin ohjaaja ja tuottaja Naoki Yoshida.

Videolla on taatusti spoilereita tarinasta, joten vasta Final Fantasy -matkansa alkuvaiheilla olevien kannattaa harkita tarkoin, onko videon katsominen viisasta.

Borderlands 3:n level cap nousee vain 3 pykälää

borderlands-show-youtube

Aiemmin Borderlands-sarjassa tasoja nosteltiin huolettomammin, mutta nyt kehittäjät ovat kertoneet, että ensimmäisessä nostossa tasoja lisätään vain kolme: 50:stä 53:een.

Level capin noston myötä myös kykyihin pääsee laittamaan kolme pistettä lisää. Tähän kiteytyy myös syy siihen, miksei tasokattoa kohotettu enempää: pelin balanssi on herkässä ja tasopisteet ovat aiempaa merkityksellisempiä. The Borderlands Show -videolla kerrotaan, että jatkossa kehittäjät tutkivat kykyjen ohella myös muita tapoja, joilla pelaajat voisivat kehittää hahmojaan.

Päivitys tulee linjoille samaan aikaan kuin ystävänpäivätapahtuma Broken Hearts Day, joka tuo mukanaan pientä lisätekemistä ensi viikoksi. Tapahtuma on alkaa helmikuun 13. ja päättyy helmikuun 20.

Lähde: PC Gamer