Design a site like this with WordPress.com
Aloitus

Tulevan Doctor Who -pelin traileri kuumottaa

Sarjan fanina innostuin pelikuvaa sisältävästä trailerista… kunnes näin enkelit. Hell no! Hippusen kuumottavan näköisiä VR:llä. Mutta pakkohan tuota varmaan on päästä pelaamaan.

Doctor Who: The Edge of Time on tulossa pian. Alustoina mainitaan PSVR, Steam VR, Oculus ja Vive.

Lähde: Eurogamer

Spyron uusi versio tarjouksessa

Toys for Bob ja Activision julkaisivat rakastetun Spyro-sarjan kolme ensimmäistä osaa (Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto’s Rage! ja Spyro: Year of the Dragon) uudelleen tehtynä viime vuoden lopussa. Trilogian suositusmyyntihinta on noin 40 euroa, mutta nyt se on saatavilla vielä muutaman päivän ajan Playstation Storessa parilla kympillä.

Jos olet lykännyt Spyro Reignited Trilogyn hankkimista korkean hinnan vuoksi, niin nyt se on ainakin vähän inhimillisemmällä tasolla.

Arvostelu: Spartacus – Verta ja Pettureita

“Your tears! Your blood! Your pathetic lives forged into something of worth. Listen! Learn! And, perhaps, live – As Gladiators! Now, attend to your master.”

– Oenomaus

Spartacus: A Game of Blood and Treachery on Gale Force Ninen kehittämä temaattinen lautapeli, joka perustuu huikeaan STARZ Original -TV-sarjaan. Nimensä mukaisesti peli koostuu verisistä gladiaattoritaisteluista, selkäänpuukotuksesta, ja ennen kaikkea juonittelusta.

Jokainen pelaaja edustaa yhtä sarjasta tuttua dominusta, eli gladiaattorikoulun herraa, ja pyrkii kasvattamaan huoneensa maineen muiden ylitse ostamalla parhaimmat gladiaattorit, ja luovimalla valheiden ja petturuuden verkkojen seassa. Ensimmäisenä 12 vaikutusvaltapistettä kerännyt voittaa. Erikoisena, mutta hyvänä, ominaisuutena pelaajat voivat itse sopia mistä pistemäärästä peli aloitetaan, voiden näin itse vaikuttaa siihen kuinka pitkä pelistä tulee.

Pelin kierrokset koostuvat neljästä eri vaiheesta, joista jokainen kuvastaa osaa gladiaattorikoulun arjesta. Ensimmäinen vaihe, upkeep, on kaikista yksinkertaisin ja nopein. Vaihe on monista peleistä tuttu “managerointiosio”, jossa valitaan ketkä gladiaattoreista ja orjista ovat käytettävissä seuraavalla kierroksella, ja ketkä jäävät barakeille lepäämään. Valinta osoitetaan kääntämällä gladiaattorin tai orjan kortti naamapuoli ylös- tai alaspäin. Jokainen valmistautunut gladiaattori maksaa omistajalleen yhden kultarahan, kun taas jokainen mukaanotettava orja tuottaa yhden kultarahan.

Ylläpitovaiheessa voi myöskin koittaa parantaa edellisellä areena kierroksella loukkaantuneen gladiaattorin, joka tapahtuu karusti noppaa heittämällä. Tuloksilla 4-6 gladiaattori paranee ja on valmis uusiin nöyryytyksiin areenalla, kun taas luvuilla 2-3 kelvoton medicus ei onnistu parantamaan gladiaattoria, joka säilyy loukkaantuneena eikä ole käytettävissä ensi kierroksella.

Koska peli on temaattinen, se on myöskin julma. Luvulla 1, jokin meni hoidoissa pieleen, tai haavat olivat yksinkertaisesti liian vakavat, ja gladiaattori kuolee. Itse pidän tästä mahdollisuudesta, se sopii erittäin hyvin aiheen teemaan.

Seuraava vaihe, intrigue, on mielestäni pelin sielu ja ydin. Tässä vaiheessa tapahtuu suurin osa pelin juonittelusta ja selkäänpuukotuksesta.

Aluksi jokainen pelaaja nostaa kolme juonittelukorttia (intrigue), joita on kahta päätyyppiä; scheme, eli itse katalat juonet, sekä reaction, jotka ovat korttipeleistä tuttuja vastaiskukortteja. Scheme-korteissa kuvataan otsikossa jokin tapahtuma, esimerkiksi myrkytetty viini, ja alempana kuvaus siitä, mitä juoni onnistuessaan tekee, kuten vaikkapa että kohteena olleen pelaajan orja tai gladiaattori loukkaantuu. Tai että kohdepelajaa maksaa 3 kultaa pankille ja kaikki muut saavat yhden vaikutusvaltapisteen. Kohde voi aina olla kuka vain pelaajista.

Kortteihin on myöskin merkitty kuinka paljon vaikutusvaltaa pelaajalla pitää olla suorittaakseen kyseisen juonen. Jos pelaajalla ei itsellään ole tarpeeksi kunniaa, voi hän pyytää muita pelaajia avukseen. Tässä kohtaa peli loistaakin parhaimmillaan. Kortteja ei nimittäin tarvitse näyttää kenellekään etukäteen, eikä niistä myöskään tarvitse puhua totta…

Peliseurasta riippuen tässä onkin loistava paikka roolipelaamiselle, kun pelaajat dominuksen rooleissaan esittävät mitä mielikuvituksellisempia tarjouksia ja uhkauksia saadakseen tukea suunnitelmalleen. Mitään sopimuksia ei myöskään tarvitse pitää, vain korttiin kirjattu tapahtuma on sitova:

“Arvon Solonius, oletko pannut merkille, että Batiatus on uhkaavasti kasvattanut mainettaan? Olen ajatellut järjestää tapahtuman joka lokaa hänen maineensa, tarvitsisin siihen vain hieman vaikutusvaltaasi sekä rahaasi… Mikäli tuet minua tässä kolmella kultarahalla, me molemmat saamme yhden vaikutusvaltapisteen, kun taas Batiatus menettää kaksi.”

“En ole varma voinko luottaa sinuun, Glaber. Voin maksaa yhden kullan nyt, ja kolme myöhemmin jos puheesi ovat totta.”

“Hyvä on. Kortissa sanotaan, että kohdedominus, se olet sinä Solonius, maksaa kaikille muille pelaajille yhden kullan, kun taas vähiten vaikutusvaltaa omaava, eli minä, saan yhden vaikutusvaltapisteen.”

Täytynee myös mainita että raha saa vaihtaa omistajaa vapaasti läpi pelin…

Tähän vaiheeseen kätkeytyy myöskin pelin suurin ongelma. Mikäli pelaajat eivät pidä juonittelusta tai roolipelaamisesta, vaan lukevat korttien tapahtumat suoraan ja pelaavat sen mukaan, koko peli muuttuu tylsäksi ja se menettää parhaimman teränsä.

Market-vaihe on juuri sitä, miltä se kuulostaakin. Vaihe jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäinen on avoin kauppa. Tässä vaiheessa pelaajat voivat vapaasti ostaa ja myydä toistensa gladiaattoreita, orjia sekä aseita.

Toinen osa on hiljainen huutokauppa, jossa market-korttipakasta nostetaan pelaajien määrän verran kortteja väärinpäin pöydälle. Nämä käännetään yksi kerrallaan, ja jokainen pelaaja voi tehdä niistä hiljaisen tarjouksen ottamalla nyrkkinsä sisään haluamansa määrän rahaa. Korkeimman tarjouksen tehnyt voittaa ja saa itselleen kyseisen gladiaattorin, orjan tai aseen.

Kolmannessa osassa tehdään samaan tapaan tarjous isännän oikeuksista, joka on erittäin tärkeä ja arvokas ominaisuus. Ensinnäkin isäntä aloittaa juonitteluvaiheen, päästen iskemään ensimmäisenä, kuluttaen muiden pelaajien arvokkaita reaktiokortteja. Isäntä myös luonnollisesti isännöi seuraavaa vaihetta, areenataisteluita, ja ansaitsee tällä yhden vaikutusvaltapisteen. Tässä onkin yksi mahdollisista pelin päättymiskohdista. Useampi pelini on päättynyt tarjousvaiheessa siihen, että pelaajat laskevat rahojaan nähdäkseen kuka saa ostettua isännän oikeudet ja voittaa pelin, saavutettuaan kaksitoista vaikutusvaltapistettä. Itselleni tämä vaikuttaa kovin laimealta tavalta voittaa näinkin vahvaan temaattisuuteen perustuva peli. Omissa peleissäni olenkin siirtynyt käyttämään sääntöä joka kieltää kahdennentoista vaikutusvaltapisteen saavuttamisen “Honor the Host” -vaiheessa.

Areenavaiheessa isännän oikeuksilla on myöskin suuri merkitys. Isäntä saa kutsua kaksi pelaajaa mukaan taistelemaan areenalle, isäntä voi myös kutsua itsensä. Kutsuihin vastataan kutsujärjestyksessä. Kieltäytymisestä menettää yhden vaikutusvaltapisteen. Isäntä voi esimerkiksi ensin kutsua heikot gladiaattorit omaavan dominuksen ja katsoa lähettääkö hän areenalle gladiaattorin vaiko orjan, ja sen jälkeen kutsua itsensä sekä vahvan gladiaattorinsa, ottaa “helpon” voiton ja ansaita yhden vaikutusvaltapisteen.

Yksikään voitto ei kuitenkaan ole helppo areenalla. Jokaisella gladiaattorilla sekä orjalla on kortteihin merkittynä arvot niin hyökkäykselle, puolustukselle, kuin nopeudelle. Nämä luvut merkitsevät kuinka montaa noppaa taistelija heittää hyökätessään, puolustaessaan ja määritettäessä taistelun aloittajaa, sekä kuinka monta ruutua taistelija voi liikkua kerralla.

Aina kun hyökkääjä saa iskun läpi, puolustaja poistaa yhden nopan yhdestä kyvystä. Taistelu päättyy kun taistelija joutuu poistamaan viimeisen nopan jostakin kyvystään. Mikäli useampia kykyjä putoaa samaan aikaan nollaan, on seurauksena teemaan sopivasti loukkaantuminen, sekä brutaali mestaus. Näistä lopputuloksista voi myös lyödä vetoa ennen taistelujen alkua.

Taistelumekaniikka on mielestäni sopivan yksinkertainen, ollen samaan aikaan erittäin jännittävä. Vedonlyönnin myötä myös taisteluun osallistumattomat pelaajat voivat tuntea osallistuvansa ja kannustavat kiihkeästi vedonlyöntinsä kohteita.

Teemallisesti peli on äärimmäisen onnistunut. Jokainen pelin hetki henkii TV-sarjan tunnelmaa, kuinka gladiaattorit ja orjat ovat vain nappuloita ja viihdykettä herrojensa juonissa ja valtataisteluissa. Korttien kuvat on otettu suoraan sarjan kohtauksista ja näyttävät hyvältä.

Pieni miinus tulee figuureista, jotka eivät ole kovin hyvälaatuisia.

Peliä on kovin vaikea arvioida, koska kaikki riippuu todella paljon peliseurasta. Rennossa, eläytyvässä seurassa peli on parhaimmillaan, ilta kuluu kiroten toisia pelaajia naurun säestämänä, kannustushuudot raikuvat kahden gladiaattorin taistellessa verisesti kuolemaan asti. Pelin päätyttyä kukaan ei välttämättä edes muista kuka voitti, mutta hauskaa oli varmasti.

Pidättäytyvässä seurassa taas pelin parhaat ominaisuudet eivät pääse esiin, eikä pelissä itsessään ole mekaniikallisesti mitään niin ihmeellistä että se jaksaisi kiehtoa koko pelin läpi.

Mikäli olet sarjan suuri fani, kuten allekirjoittanut, tämä on pakko-ostos. Etenkin jos kaveripiirissäsi on samanhenkisiä ihmisiä, tämä on perjantai-iltojen takuuhitti.

Overwatch Leaguen finaali pelataan tänään

Overwatch League huipentuu tänään toisen kautensa finaaliin, kun San Francisco Shock ja Vancouver Titans kohtaavat Philadelphiassa noin kello 22 Suomen aikaa.

Blizzardin menestysräiskintä Overwatchin ammattilaissarjan voittaja kuittaa itselleen 1,1 miljoonan palkintorahat. Toiseksi sijoittuneen joukkueen on tyydyttävä vaatimattomaan 600 000 dollarin summaan.

Otteluita voi seurata Overwatch Leaguen Twitch-kanavalta.

Lähde: Tilt

Asmodee Digital publisher sale!

Asmodee Digital aloitti lyhyen alennuskampanjan Steamissa. Lähes kaikki julkaisijan digitaaliset lautapelit ovat roimassa alennuksessa, parhaimmillaan jopa -75%!

Asmodee Digital on julkaissut erinomaisia versioita monista hittilautapeleistä, kuten Scythe, Terraforming Mars, Gloomhaven ja Carcassonne.

Ole nopea ja käy nappaamassa helmet talteen, alennus kestää vain kuun loppuun, 30.9.

Last of Us 2 tulee sittenkin olemaan yksinpeli

Viime aikoina Naughty Dogin tuleva Last of Us 2 on ollut paljon esillä mm. julkaisupäivänsä julkistuksen vuoksi. Nyt on kuitenkin saatu myös ikäviä uutisia.

Pelin johtava suunnitelija Emilia Schatz kertoi US Gamerille Naughty Dogin keskittyvän täysin parhaan mahdollisen yksinpelin hiomiseen, eivätkä he siis ole työstämässä moninpeliä. Myös Sony on myöhemmin vahvistanut, että peli todella on täysin yksin pelattava.

Erityisen merkillepantavaa tiedosta tekee se, että aiemmin mm. E3 2018 -tapahtumassa oli kerrottu, että pelisarjan ensimmäisessä osassa nähty moninpelitila olisi tekemässä paluuta. Yksinpeliksi muuttuminen on siis kehityksen aikana syntynyt käänne.

Lähde: Gamespot

Viikon ilmaiset: palkittu Everything ja Metro 2033 Redux

Epic Storessa on jälleen tarjolla uusia pelejä ilmaiseksi. Tällä kertaa tarjolla on hieman erikoiseksikin luonnehdittu Everything, jossa pelataan solutasolta aina kosmisille leveleille.

Tämän lisäksi tarjolla on perinteisempää maailmanlopun räiskintää Metro 2033 Reduxin muodossa. Pelit voi lunastaa tililleen ilmaiseksi rajoitetun ajan.

Suomalainen Koukoi julkaisi uuden mobiilipelin: Crashing Season Run

Crashing Season Run on nyt virallisesti saanut globaalin julkaisunsa. Se jatkaa kohtuullisen suosion saanutta (yli miljoona latausta) Crashing Season -pelin aloittamaa sarjaa uudella kulmalla.

Crashing Season Run on eläinteemainen, humoristinen ”loputon” ajopeli. Peli on saatavilla sekä Androidille että iOS:lle.

Suuria uudistuksia: Destiny 2: Shadowkeep tulee ensi kuussa

Destiny 2:n seuraava suuri päivitys, Shadowkeep, sai uuden trailerin. Shadowkeep julkaistaan 1. lokakuuta.

Peliin on tulossa suuri Armor 2.0 -uudistus, jonka myötä oikeastaan kaikki buildit menevät uusiksi ja lisää variaatiota pitäisi tulla roppa kaupalla lisää. Lisäksi päivitys tuo mm. uusia tehtäviä, luolaston ja raidin.

Shadowkeep saattaa hyvinkin olla syy tarttua Destiny 2:een uudestaan, jos se muuten tuntui jo kuluneelta.