Vaihtoehtoinen Eurooppa 1920-luvulla, ensimmäinen Suuri Sota on juuri päättynyt ja
työläiset elävät elämäänsä usvaisella maaseudulla valtavien Nikola Teslan kehittämien
sotakoneiden valvonnassa. Euroopan suurvallat tavoittelevat mystisen Tehtaan hallintaa.
Tämä on Scythe.
Scythe on upeilla grafiikoilla ja teemalla höystetty eurotyylinen työläisten sijoittelu ja
resurssienhallintapeli jossa eniten rahaa kerännyt voittaa. Näin tiivistetysti.
Pelissä on melko paljon sääntöjä, joiden lukemiseen ja selittämiseen kuluu jokunen hetki. Säännöt ovat kuitenkin melko simppeleitä, varsinkin kokeneelle pelaajalle ja kokemattomampikin pelaaja voi aloittaa pelaamisen tiivistetyllä sääntöjen kertauksella, mikäli
on valmis ottamaan ensimmäisen pelin opiskeluna. Mukana tulee myös pienet pelaajille
jaettavat muistipaperit, joissa on säännöt tiivistetysti sekä ehdotetut pelitavat viidelle
ensimmäiselle kierrokselle. Pelaajalautojen grafiikat ovat selkeät, ne tukevat sääntöjen
muistamista todella hyvin ja ennen kaikkea ne ovat todella laadukkaat ja hyvännäköiset!
Kuten kaikki muukin Scythessä.
Pelaajalaudoissa on syvennykset niihin asetettaville nappuloille, kartan sekä tapahtumakorttien taide on upeaa ja sankarihahmojen ja mechien figuurit ovat todella hyvälaatuisia ja antavat oivat puitteet niiden maalaamiselle. Maalattuina ne lisäävätkin pelin tunnelmaa entisestään.
Puiset resurssitokenit ja pahviset kolikot ajavat myöskin asiansa. Mikäli nämä kuitenkin
häiritsevät, myydään peliin myös pakettia joka sisältää realistisen kaltaiset resurssit ja metalliset kolikot, joka on hyvinkin hankinnan väärti.
Aluksi jokaiselle pelaajalle arvotaan yksi pelaajalauta ja yksi factiolauta. (Kuinka tämänkin
suomentaisi? Lauta esittää pelattavaa kuvitteellista valtiota, joiden yhteneväisyys todellisten
valtioiden välillä on täysin sattumaa, kuten nyt vaikka Rusviet ja Polania…) Jokainen lauta on erilainen joten erilaisia yhdistelmiä ja sitä myöten taktiikoita on runsaasti säilyttäen pelin uudelleenpelattavuusarvon korkeana. Kaksi näistä yhdistelmistä on pelaajien keskuudessa todettu muita paremmiksi ja pelinkehittäjä Jamey Stegmaier onkin virallisesti kieltänyt nämä yhdistelmät sekä erratassa että BGG-sivustolla.
Arvonnan ja nappuloiden asettelun jälkeen pelaajat vuorollaan suorittavat joko ylemmän,
alemman tai molemmat pelaajalaudan sarakkeen tehtävistä, jotka ovat muunmuassa
joukkojen siirtelyä, resurssientuotantoa, rakentamista useampien resurssien tuottamiseksi ja
voiman keräämistä sotimista varten. Suoritettuaan jonkin osion, hän saa siitä usein
palkkioksi rahaa, suosiota tai sotilaallista voimaa. Kun pelaaja suorittaa kokonaan jonkin
pelilaudan yläreunassa osoitetuista tavoitteista, esimerkiksi rakentaa kaikki neljä rakennusta
tai mechiä tai voittaa kaksi taistelua, hän asettaa yhden puisen tähden factiolaudaltaan
pelilaudalle suoritetun tehtävän kohdalle. Peli päättyy välittömästi jonkun pelaajan
asettaessa kuudennen tähtensä pöydälle.
Tämän jälkeen alkaakin armoton rahojen räknääminen. Pelaajat ansaitsevat rahaa jo pelin
aikana hankittujen rahojen lisäksi yhteensä neljässä eri kategoriassa suosion nostaessa
jokaisen kategorian arvoa kolmessa eri pykälässä. Tämä tekeekin suosion hankkimisesta
pelin aikana erittäin kannattavaa, sillä kuudennen tähden asettanut ja eniten rahaa pelin
aikana kerännyt ei välttämättä voitakaan peliä mikäli ei muistanut huomioida kansaa ja
laiminlöi sen suosion toisen pelaajan mielistellessä väkijoukkoa.
Oma jännityksensä onkin siinä, koska peli kannattaa lopettaa. Vaikka pystyisikin
asettamaan kuudennen tähden, voitto ei suinkaan ole varma. Tavallisen tallaajan on melko
vaikea laskea ennakkoon kaikkien pelaajien lopulliset rahat kaikkien kategorioiden ja
suosion jälkeen. Peliseura onkin syytä valikoida huolella…
Oman osansa vaatii myöskin sotiminen. Teemastaan ja valtavien sotakoneiden läsnäolosta
huolimatta Scythe ei ole sotapeli. Ei todellakaan. Pelinkehittäjät ovat onnistuneet luomaan
täydellisen tasapainon sodan ja rauhan välille, äärimmäisen hyvin teemaan sopivan kylmän
sodan uhan. Omissa peleissäni on ollut korkeintaan muutama taistelu, pari peliä on mennyt
täysin sotimattakin. Sotimisen määrä tuntuu korreloivan pelaajamäärän mukaan, luonnollisesti
vapaan tilan vähentyessä.
Teemastaan ja valtavien sotakoneiden läsnäolosta huolimatta Scythe ei ole sotapeli. Ei todellakaan.
Sotiminen on nopeaa ja yksinkertaista, parhaillaan palkitsevaa, pahimmillaan melkein koko
pelin rampauttavaa. Kahden tai useamman vastakkaisen mechin tai sankarin kohdatessa
pelaajat ottavat sotavoimakiekot käsiinsä, valitsevat paljonko sijoittavat pelin aikana kerättyä
voimaa, sekä yhden voimakortin jokaista omaa mechiä tai sankariaan kohden. Suurimman
arvon valinnut voittaa, pakottaen hävinneet mechit, sankarin ja työläiset palaamaan kotiinsa
jättäen kaikki alueen resurssit voittajalle. Voittaja saa myös palkinnoksi asettaa yhden
tähden laudalle. Tällä tavalla voi kuitenkin ansaita korkeintaan kaksi tähteä, lukuun ottamatta
sotaisia saksalai–, anteeksi SAXONEITA.
Kuulostaa houkuttelevalta eikö? Ei se ole. Lähes aina osaavalla puolustajalla on mukanaan
työläisiä, eivätkä siviilit yleensä pidä siitä että valtavat, mekaaniset hirviöt ajavat heidät pois
kotoaan. Jokaista perääntymään pakotettua työläistä kohden hyökkääjä menettää yhden
suosiopisteen, joka voi olla todella ratkaisevaa lopullisen pistelaskun kannalta.
Puhumattakaan siitä, että hyökätessäsi joudut usein käyttämään ison osan voimastasi ja
laudan lyhyiden etäisyyksien takia olet hyvinkin houkutteleva kohde jollekulle vahvemmalle
tähtiä tai resurssejasi himoitsevalle valtiolle.
Scythe on keskipitkä peli, joka viideltä kokeneelta pelaajalta vie noin pari tuntia,
ensikertalaisilla sääntöjen selityksineen menee helposti kolmekin tuntia. Peli toimii mainiosti
kolmellakin pelaajalla, kaksinpelistä itselläni ei ole kokemusta. Parhaimmillaan peli on
kuitenkin täydellä viidellä pelaajalla.
Mikäli peliseuraa ei tahdo löytyä, on pelissä äärimmäisen hyvin suunniteltu ja usealla eri
vaikeusasteella oleva yksinpeli, solo automa -moodi. Steamistä on myös saatavilla Asmodee
Digitalsin julkaisema ja the Knights of the Unityn kehittämä digitaaliversio, jota voin suositella
varauksetta.
10/10
+ Visuaalinen ulkoasu todella näyttävä
+ Teema on kiehtova ja toimiva
+ Nopeasti opittavat säännöt
+ Uudelleenpelattavuus
+ Laatu
– Factiolaudassa voisi olla myös upotukset mechejä ja tähtiä varten
– Tapahtumakortit tulevat tutuiksi nopeasti (erikseen saatavilla lisää)
– Tasapaino-ongelma parissa pelaaja-/factiolauta-kombossa